Прогноз тенденцій змін соціального запиту на освітні послуги
Соціальний запит на освіту - це відображення інтересів тих сторін, чиї потреби задовольняються в процесі діяльності освітнього закладу.
Вивчаючи соціальні очікування по відношенню до школи, ми виділили суб’єкти, які беруть участь у формуванні соціального запиту до нашої школи:
• держава (Міністерство освіти і науки України, обласне та міське управління освіти і науки Запорізької міської ради, відділ освіти Турійської райдержадміністрації, які формулюють свій запит у вигляді різноманітних документів, що визначають державну політику у сфері освіти);
• учні;
• їх батьки;
• педагогічна спільнота.
Держава до числа пріоритетів удосконалення системи шкільної освіти відносить такі напрямки:
• розвиток в учнів потреби в компетентності, бажання вчитися протягом усього життя, прагнення до самонавчання та самовдосконалення;
• забезпечення набуття учнями компетенцій, які дадуть людині можливість реалізувати свої власні права;
• виховання соціально активної та соціально мобільної особистості;
• оптимізація освітнього процесу з метою збереження фізичного, психічного та духовного здоров’я школярів;
• посилення значущості суспільно-гуманітарного циклу дисциплін, які сприяють формуванню духовності, активній громадянській позиції особистості, її інтеграції у світову культуру;
• введення профільного навчання в старшій школі з метою забезпечення професійної орієнтації та професійного самовизначення школярів;
• забезпечення умов для розвитку та становлення особистості кожної дитини, виявлення та реалізація потенційних можливостей кожної дитини;
• удосконалення системи оцінювання навчальних досягнень учнів на всіх ступенях навчання та державної системи оцінки якості освіти;
• інформатизація освітньої практики, формування функціональної інформаційної грамотності випускників як основи інформаційної культури особистості.
Аналіз вищезазначених напрямків показує, що вони є актуальні та мають попит і в учасників навчально-виховного процесу нашої школи (у вчителів, учнів та батьків).
Батькам учнів потрібно, щоб школа забезпечила:
• можливість отримання якісної загальної та повної освіти;
• якісну підготовку школярів до вступу до закладів вищої, середньої та початкової професійної освіти;
• початкову професійну підготовку учнів третього ступеня школи;
• цікаве дозвілля дітей; а також, щоб були створені .умови для задоволення різноманітних інтересів і потреб учнів та розвитку здібностей школярів;
• формування інформаційної грамотності та оволодіння сучасними інформаційними технологіями;
• збереження та зміцнення здоров’я дітей. Учням потрібно, щоб у школі:
• було цікаво вчитися;
• були в наявності комфортні психолого-педагогічні й матеріальні умови для успішної навчальної діяльності, спілкування, самореалізації;
• була можливість отримати якісну середню освіту та початкову професійну підготовку;
• були умови для опанування сучасними інформаційними технологіями.
Педагоги очікують:
• створення в школі комфортних психолого – педагогічних і матеріальних умов для здійснення професійної діяльності;
• покращення матеріально – технічного забезпечення освітнього процесу;
• створення умов для творчої самореалізації в професійній діяльності.
III. КОНЦЕПЦІЯ РОЗВИТКУ ШКОЛИ
1. Обґрунтування концептуальної ідеї розвитку школи
Освіта сьогодні перебуває під глибоким впливом змін у сучасному суспільстві. Так, протягом останніх десятиліть у багатьох країнах світу та в Україні відбувалася зміна суспільної парадигми – від технократичної до індустріальної, від індустріальної до інформаційної. На розвиток освіти вплинули суспільні інтеграційні процеси, такі напрями розвитку суспільства, як глобалізація, демократизація, створення єдиного інформаційного простору тощо. Ці зміни відбувалися такими темпами, що привели до потреби негайного перегляду та реформування освіти на всіх рівнях, оскільки існуючі системи не повністю відповідали сучасним запитам та потребували переорієнтації.
Орієнтуючись на сучасний ринок праці, освіта до пріоритетів сьогодення відносить уміння оперувати такими технологіями та знаннями, що задовольнять потреби інформаційного суспільства, підготовлять молодь до нових ролей у цьому суспільстві. Саме тому важливим сьогодні є не тільки вміння оперувати власними знаннями, а й бути готовим змінюватися та пристосовуватися до нових потреб ринку праці, оперувати та управляти інформацією, активно діяти, швидко приймати рішення, навчатись упродовж життя.
Які ж очікування стоять сьогодні перед українською школою? Завдання, що проголошені в стратегічному документі освіти - Національній доктрині розвитку освіти, спрямовані на перехід системи освіти на новий тип гуманістично-інноваційної освіти, її конкурентоспроможність у європейському та світовому освітньому просторі, формуванні покоління молоді, що буде захищеним на мобільному ринку праці, здатним робити особистісний духовно – світоглядний вибір, матиме необхідні знання, навички та компетентності для інтеграції в суспільство на різних рівнях, буде здатним до навчання впродовж життя. Такі позиції потребують від сьогоднішньої школи особливих підходів до оновлення змісту освіти та застосування нових педагогічних підходів до навчання, упровадження інформаційних та комунікаційних технологій, які модернізують процеси в будь – якій галузі суспільства. Очевидно, що освіта потребує збалансування всіх чинників.
Сучасна парадигма освіти орієнтує школу на реалізацію особистісно орієнтованого навчання. Метою шкільної освіти є розвиток та виховання людини, здатної впливати на особистісну освітню траєкторію, здатну при цьому порівнювати її з національними та загальнолюдськими досягненнями.
Навчання й передавання знань має сенс тільки в незмінному середовищі. Але сучасна людина живе в середовищі, яке безперервно змінюється.
Ми зіштовхнулися з абсолютно новою ситуацією в освіті, де метою освіти, якщо ми прагнемо вижити, стає сприяння учінню. Єдиний, хто освічується, це той, хто навчився вчитися, хто здатен адаптуватися й змінюватися, хто зрозумів, що ніяке знання не надійне, що тільки процес пошуку знань дає основу для впевненості. Опора на процес зміни, більш ніж на статичне знання, є єдиним, що має якийсь сенс як мета освіти в сучасному світі. І ініціювання такого учіння засновано на позиційних особливостях особистісних взаємин.
Треба перетворити навчальну класну групу з
тих, кого навчають, на співтовариство тих, хто вчиться, тоді активність та
ентузіазм кожного будуть майже неймовірними.